Bütçeyi verilen gelir garantileri ile uzun yıllar büyük tutarda yük altına sokan, çoğunun verimliliği tartışmalı kamu özel işbirliği projelerini gerçekleştirmek için şirketlerin aldığı borçlara devlet tarafından sağlanan taahhüt tutarları da her yıl artıyor. Önceki yıl 15.4 milyar dolara ulaşan borç üstlenim taahhüt tutarı 2019 yılı sonunda 17.2 milyar dolar oldu.
Sözleşmeleri ”sır” niteliğinde olan Kamu Özel İşbirliği projelerinin borçları için Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından verilen borç üstlenim tutarları Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı tarafından açıklanan 2019 Yılı Genel Faaliyet Raporu’nda açıklandı.
YÜK ARTTI
Buna göre, 2019 yılı içerisinde, ödeme garantisi verilen şirket borçlarının tutarı 15 milyar 439 milyon Dolar’dan, 17 milyar 200 milyon Dolar’a çıktı.
2018 yılı içerisinde, 1915 Çanakkale Köprüsü dahil KınalıTekirdağÇanakkaleSavaştepe Otoyolu Projesi MalkaraÇanakkale kesiminin finansmanı kapsamında toplamda 2 milyar 265 milyon Avro ve Ankara Niğde Otoyolu Projesi kapsamında toplam 1 milyar 114 milyon Avro tutarındaki dış finansmana borç üstlenim taahhüdü verildi. Bu taahhüdlerle birlikte, KamuÖzel Sektör İşbirliği çerçevesinde yürütülen projeler için verilen borç üstlenim taahhüt tutarı 2018 yılsonu itibarıyla toplamda yaklaşık 15.4 milyar ABD Doları’na ulaştı.
YENİ BORÇLAR
2019 yılında borç üstlenim taahhüdü verilen kredilere, Kuzey Marmara Otoyolu KurtköyAkyazı ve KınalıOdayeri kesimlerinin finansmanı kapsamında alınan 4 milyar 435 milyon Dolar’lık borç eklendi. Bu taahhütlerle KamuÖzel Sektör İşbirliği çerçevesinde yürütülen projeler için Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından verilen borç üstlenim taahhüt tutarı, 2019 yıl sonu itibarıyla toplamda yaklaşık 17 milyar 200 milyon ABD Doları’na ulaştı.
REKOR İZMİT KÖRFEZ GEÇİŞİ’NDE
Rapora göre, yapişletdevret modeli ile yapılan KÖİ projeleri arasında GebzeOrhangaziİzmir (İzmit Körfez Geçişi) Otoyolu 4.9 milyar dolarlık kredi ile ilk sırada yer alıyor. Diğer ödeme taahhüdü verilen kredi tutarları ile projeler şöyle:
* Kuzey Marmara Otoyolu KurtköyAkyazı Kesimi: 2.8 milyar dolar
* Kuzey Marmara Otoyolu OdayeriPaşaköy Kesimi (3. Boğaz Köprüsü Dahil): 2.7 milyar dolar
* ÇanakkaleMalkara Otoyolu (1915 Çanakkale Köprüsü Dahil): 2.7 milyar dolar
* Kuzey Marmara Otoyolu KınalıOdayeri Kesimi: 1.5 milyar dolar
* AnkaraNiğde Otoyolu: 1.3 milyar dolar
* Avrasya Tüneli: 960 milyon dolar
https://www.birgun.net/haber/gelirlerinedeborclarinadagaranti307109