Libya'da uzun yıllar boyunca kimyasal atık depolamak için kullanıldığı öne sürülen Sloug isimli tanker geminin, Basel Sözleşmesi’ne göre tehlikeli atıkların sınır ötesi taşınımından önce yapılacak bildirim prosedürü yerine getirilmeden Aliağa'ya getirdiği öğrenildi.
Uzmanlar, içinde 6 bin ton kimyasal tehlikeli atık bulunduğu öne sürülen Sloug isimli tankerin Türk karasularına girebilmesinin mümkün olmaması gerektiğini belirterek, “Söküm için gelen tanker gemi tanklarının akaryakıt buharlarından temizlenmesi anlamına gelen ‘gas free’ ve farelerden arındırma anlamına gelen ‘deratizasyon’ belgelerinin alınmış olması gerekiyor. Bu belgelerin olup olmadığını ilgili bakanlıkların kamuoyuna açıklaması lazım” dedi.

“KOLAY ALINACAK BİR BELGE DEĞİL”
Gemicilik kaynakları da tanker gemiye, içinde binlerce ton tehlikeli atıkla ‘gas free’ işlemi yapılmasının olanaklı olmadığının altını çizerek, “Eğer bu işlem yapıldıysa uluslararası gözetim şirketlerinden ‘gas free’ belgelerinin olması gerekiyor. Bu öyle kolay alınan bir belge değil. Kimse uzun yıllar öğütülmesi, imhası, geri dönüşümü çok zor, cam macunu gibi bu kimyasalla bekleyen tankerin riskine girip bu sertifikayı vermez. Kaldı ki sertifika tam temizlik sonrası verilir. Sloug ise bu işlemin yapılması için olanak bulunmayan Aliağa'da” diye konuştu.

“YASAL OLMAYAN YOLLARDAN GİRDİĞİ GÖRÜLÜYOR”
Çevre aktivisti, kimya mühendisi Veli Deniz, gemi söküm için getiriliyorsa, içinde hiçbir atık olmadan, temiz bir şekilde gelmesi gerektiğini belirterek, “Geminin sadece sökülecek malzemeleri ile gelmesi gerekirdi. Ancak analiz raporu ve çekilen görüntülere göre içinde tehlikeli atık var. O çuvallarda gönderilen şey tankerlerin taşıdığı ham petrolün çöküntülü ürünleri, ağır petrol atığı gibi duruyor. Bunun gemiyle gelmesi normal değil. Basel Sözleşmesi’ne aykırı bir şekilde yasal olmayan yollardan Türkiye'ye girmiş gibi görünüyor. Derhal geri gönderilmesi gerekir. Başka ülkelerin atıklarını Türkiye’ye niye kabul edelim ki” dedi.

“TEHLİKELİ ATIK YÖNETMELİĞİ UYGULANMALI”
Bu aşamadan sonra geri gönderilemezse de o atıkların kurallara uygun olarak yetkili tesislerde bertaraf edilmesi gerektiğini söyleyen Veli Deniz, “Tehlikeli bu atığın Marmara bölgesindeki Çevre Bakanlığı lisanslı tehlikeli atık bertaraf tesislerinde bertaraf edilmesi gerekiyor. Ancak, bu atıkların oraya götürüldüğünü söylemek tartışmalı. Tehlikeli atıkların kontrolü yönetmeliğine göre bunların düzenli olarak beyan edilmesi, taşıma lisansı olan yetkili firmalar tarafından bertaraf tesisine taşınması gerekiyor. Teslim alan tesisin de kurallara göre bertaraf etmesi gerekiyor. İşlenebiliyorsa işleniyor, yakma olanağı yoksa depolanıyor. Tüm bu prosedürün uygulanmadığını düşünmek istemiyorum” diye konuştu.
Sözcü
Mansur Yavaş’tan yeni reklam filmi: "Memleket sevdasından"25 izlenme
Çarpıcı iddia: 2012 Dünya Belediye Başkanları Ödülü'ne aday gösterilen Melih Gökçek'in oylamasında hile yapıldığı ortaya çıktı!397 izlenme
Sağlık Bakanı Koca açıkladı: Vefat sayısı 501, vaka sayısı ise 23 bin 934 oldu!158 izlenme
Bakan Koca açıkladı: 7.667 yeni vaka tespit edilirken, 50 kişi hayatını kaybetti, 4.152 kişi de sağlığına kavuştu!35 izlenme
Marmaris üç gündür yanıyor, Bakan Kirişçi’nin ilk sınavında kafa karıştıran açıklamalar49 izlenme
Sokak 'erken seçim' dedi! İşte halkın cumhurbaşkanı adayı21 izlenme
Depremin maliyeti 200 milyar lira125 izlenme
Süleyman Soylu 'olur' verdi: İBB'ye yeni müfettiş yollandı30 izlenme
Maltepe Mitingine Batman kostümüyle katıldı! "Özgürce fikir belirttiğimiz zaman tutuklanıyorsak bu yönetimde bir sıkıntı var demektir"
ANAR’ın sahibi ve genel müdürü Dr. İbrahim Uslu: Beka sorunu yok ekonomik kriz var
CHP'li belediyeye 'Andımız' pankartı asıldı!
Hakim bir anda emlak zengini oldu! Aldığı rüşvetler yok artık dedirtti