İsrail'in İran'a saldırılarıyla başlayan çatışma sonrası güvenlik risklerine ilişkin endişelerin arttığı Hürmüz Boğazı'nda, ABD'nin İran'a saldırısının ardından gerilim had safhaya çıktı.
Basra Körfezi'nin ağzında yer alan dar su yolu Hürmüz Boğazı, Orta Doğu'daki petrol ve sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) üretiminin Umman Denizi ve Hint Okyanusu üzerinden dünya pazarlarına taşınmasını sağlıyor. Dünyada deniz yoluyla taşınan ham petrolün yaklaşık 3'te 1'ine ev sahipliği yapan bu stratejik geçit, başta Suudi Arabistan ve Birleşik Arap Emirlikleri olmak üzere Orta Doğu'daki üreticilerin ham petrol ve kondensat sevkiyatında kritik bir rol üstleniyor.
Hürmüz Boğazı'ndan günlük yaklaşık 20 milyon varil petrol ve petrol ürününün büyük kısmı Çin başta olmak üzere Asya piyasalarına ulaşıyor. Ayrıca, küresel LNG ticaretinin yüzde 20'si de bu boğazdan geçiyor.
İsrail'in İran'a saldırılarıyla başlayan çatışma sonrası Hürmüz Boğazı'nın kapatılmasını kapatılmasına yönelik tartışmalar dikkat çekmişti. ABD'nin İran'daki üç nükleer tesise saldırılarının ardından dikkatler Hürmüz Boğazı'na yoğunlaşmıştı. İran Meclisi, Hürmüz Boğazı'nın kapatılmasına onay verdi.
İran basınında yer alan haberlere göre, İran Meclisi Hürmüz Boğazı’nın kapatılmasına onay verdi. Kararın, bölgedeki artan gerilim ve ABD’nin İran’a yönelik askeri müdahaleleri sonrası alındığı belirtildi Nihai onayın İran'ın Dini Lideri Ali Hamaney ve Ulusal Güvenlik Konseyi tarafından verileceği açıklandı.
ABD, İran'a saldırı sonrası Tahran yönetimi tarafından kapatılma ihtimali gündeme gelen Hürmüz Boğazı için, Çin'e İran'la temasa geçme çağrısında bulundu
ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, "Bu İran'a karşı bir savaş değil. Dünya bugün 24 saat öncesine kıyasla daha güvenli ve stabil. İran karşılık verirse bugüne kadar yaptığı en kötü hata olur" açıklamasında bulundu.
İsrail'in 13 Haziran'da İran'a saldırmasının ardından, küresel enerji naklinde önemli bir yere sahip Hürmüz Boğazı'nın kapanması piyasalarda endişeye yol açtı. Hürmüz Boğazı, Orta Doğu'daki petrol üreticisi ülkelerin Asya, Avrupa, Kuzey Amerika ve ötesine ikmal yaptığı kritik bir güzergâh. Aynı zamanda on yıllardır süregelen bölgesel gerilimlerin de merkezi. İran ile Umman sınırlarını ayıran boğaz, Umman Körfezi ve Basra Körfezi arasında yer alıyor. Boğazın en dar noktasında genişlik 33 kilometreye ulaşırken, su kanalı, iki yöne de 3 kilometrelik bir nakliye rotasını kapsıyor.
Küresel petrol tüketiminin yaklaşık beşte birinin Hürmüz Boğazı'ndan taşındığı hesaplanıyor. İkmal edilen ham petrolün büyük bir bölümü Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü'nü (OPEC) oluşturan Suudi Arabistan, BAE, Kuveyt ve İran'dan ihraç edilerek başka ülkelere ulaştırılıyor. Dünyanın en büyük LNG ihracatını yapan Katar'ın ürettiği sıvılaştırılmış doğal gazın da neredeyse tamamı bu güzergâhtan geçiyor. 19801988 İranIrak savaşı sırasında, iki taraf da birbirinin petrol ihracatını aksatacak adımlar atmış, bu gerginlik 'Tanker Savaşı' olarak tarihe geçmişti. ABD'nin Bahreyn'de konuşlu 5. Filo'su bölgedeki ticari gemileri korumak için görevlendirilmişti. Uzmanlar Boğazın kapatılmasıyla birlikte petrol arzının daralacağını ve fiyatların daha da artacağını ifade ediyor.
Yeni ekonomi modeli yeni bakan: Nureddin Nebati ile bir yıl29 izlenme
CHP’li Çelebi: İmza sayısı 600’ü geçti, bugün 634 bulunur150 izlenme
Sigara ve cep telefonlarında ÖTV düzenlemesi! İndirim mi gelecek zam mı?5 izlenme
Halk ağır vergiler altında ezilirken, Meclis'e yapılacak 8'inci lokanta için bütçeden 10 milyon lira ayrıldı!9312 izlenme
İzmir'in Kurtuluş yıldönümünde tüyleri diken diken eden kutlama41 izlenme
Tebliğciler yine ortaya çıktı: Yılbaşı gecesi Taksim Meydanı'nda bildiri dağıttılar28 izlenme
Mahkeme kararını verdi: "Onurlu hakimler var, umut verici"9 izlenme
Hapishaneler yetmiyor 11 tane daha yapılıyor12 izlenme