Hızlı tren yatırımlarıyla dikkat çeken Türkiye Cumhuriyeti Devlet
Demiryolları (TCDD) zararda da hızlı çıktı. Sayıştay'ın denetim raporuna
göre 2016 yılını 2.5 milyar lira zararla kapatan TCDD'nin geçmiş
yıllarla birlikte toplam bilanço zararı 16.1 milyar liraya ulaştı.
TCDD'nin
yıllardır zarar etmesi nedeniyle, iç kaynak yaratamadığına dikkat çeken
denetçiler, kaynak ihtiyacının sürekli olarak Hazine tarafından yapılan
sermaye artışları ve devirli/garantili yurtdışı krediler ile
karşılandığını vurguladı. Bu kapsamda sadece 2016 yılında TCDD'ye
Hazine tarafından 6.1 milyar lira nakit sermaye transferi ve 426 milyon
lira görev zararı ödemesi yapıldı.
SADECE HIZLI TRENLE OLMAZ
Kurumun
yıllardır zarar ettiğini ve faturanın günden güne kabardığını ifade
eden Sayıştay denetçileri, “Yüksek maliyetlerle işletmecilik yapmak
zorunda kalan TCDD üzerindeki finansal yük artmıştır. Bu olumsuz yapı,
demiryolu sektörünün ve TCDD'nin başlıca ana sorununu oluşturmaktadır”
değerlendirmesini
yaptı. Gelişmiş ülkelerin ekonomik ve sosyal gelişimlerinde demiryolu
taşımacılığının önemli rol aldığını hatırlatan denetçiler, “TCDD'nin,
modern, hızlı ve güvenli bir taşımacılık faaliyetinde bulunan, ekonomik
teşkilat yapısına sahip, verimli çalışan ve rekabet gücü yüksek bir
kuruluş haline getirilmesi önem arz etmektedir” dedi.
Hızlı tren projeleri başta olmak üzere, bu alandaki yatırımların en uygun maliyetle ve zamanında tamamlanması gerektiğine dikkat çeken Sayıştay, “Bu nedenle yatırım projelerinin ayrıntılı araştırmalara ve zeminsondaj etütlerine dayalı olarak hazırlanması, ihalelere gerçekçi metrajlar üzerinden çıkılması, zorunlu haller dışında ihaleden sonra projelerde kapsamlı değişikliklere gidilmemesi” önerisinde bulundu. TCDD'nin verimli çalışan ve rekabet gücü yüksek bir kurum haline getirilmesi gerektiğine vurgu yapan denetçiler, “Hızlı tren projelerinin yanı sıra, konvansiyonel hatların modernizasyonuna da ağırlık verilmeli” dedi.
Ulaştırma sektöründe tekel olarak faaliyet gösteren TCDD'de, 2015 yılında 95.3 milyon kişi taşınırken, 2016 yılında bu rakam önceki yıla göre yüzde 6.6 oranında azalışla 89 milyon kişi oldu. Yolcuların 68 milyonu banliyö, 21 milyonu ise ana hatları kullandı. TCDD'nin net satış hasılatı önceki döneme göre sadece yüzde 1.1 oranında 19 milyon liralık artışla 1.8 milyar lira oldu. Net satış hasılatının; 18.2'si yurtiçi anahat ve banliyö yolcu taşıma gelirlerinden, yüzde 32'si yurtiçi yük taşıma gelirlerinden, yüzde 19.3'ü liman gelirlerinden, yüzde 3.5'i yurtdışı yük gelirlerinden elde edildi.
http://www.sozcu.com.tr/2018/ekonomi/yuksekhizlizarar2155013/
Valilik açıklama yaptı: Kırıkkale’de 1929 kişi karantinaya alındı131 izlenme
Zamdan kurtuluş yok: Gelir İdaresi Başkanlığı'ndan yurt dışına çıkış harcı açıklaması24 izlenme
Şans Topu'nda 3 milyon 895 bin 584’te birlik tesadüf! Makineler çıkmayacak numaralara mı ayarlı?94 izlenme
Orman yangınlarına 'kiralık' müdahaleye devam!25 izlenme
Bir "Tosuncuk" vakası daha ortaya çıktı: 300 milyon TL'lik vurgun yaptılar23 izlenme
CHP'nin ABD Temsilcisi Özcan'a gözaltı34 izlenme
Trafiğe aldırmadan yolun ortasında namaz kıldı30 izlenme
Faiz lobisi milyarca lira kazandı!30 izlenme
Almanlar bile çevre için yapılan israfa isyan etti
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş'ın ulaşım projesine İmamoğlu desteği
CHP'den 'Gürsel Tekin' hamlesi: Kayyım olmayı kabul etmişti, 15 gün süresi var
Milli Eğitim Bakanlığı, başvuruda bulunamayan 234 engelli öğretmeni atadı