‘İki kıtayı bağlayan en kısa yol' sloganıyla gündem olan Avrasya Tüneli tartışmaları bitmiyor. Geçiş ücreti 4 dolar+%18 KDV olarak açıklanan Avrasya Tüneli 20 Aralık 2016 tarihinde hizmete açıldı. Tünel İstanbullular tarafından 15 TL'lik geçiş ücreti sebebiyle çok eleştirildi.
Açılıştan kısa bir süre sonra dolar enflasyonu fiyat farkı tünele yansıtıldı ve tünelin fiyatı otomobiller için 16.6 TL oldu.
1 lira 60 kuruşluk zamla bile tünel vatandaş için iyiden iyiye pahalı hale gelirken önceki gün geçiş ücretine yapılan yüzde 25.6'lık zamla otomobiller için geçiş ücreti 21 TL oldu. Vatandaş bu kez duruma isyan etti.
Zammın üzerinden 24 saat geçmeden Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan zam oranının düşürüldüğünü açıklayarak Avrasya Tüneli geçiş ücretinin 19.2 TL'ye indirildiğini açıkladı. Konunun Cumhurbaşkanı ve Başbakan ile konuşulduğunu söyledi. Peki ya bu nasıl oldu? Uluslararası sözleşmeler gereği Yapı Merkezi ve ortaklarının işlettiği tünel ücretini özel sektörün düşürmesi mümkün değildi. Devlet kendi aldığı yüzde 18'lik KDV'den feragat ettiğini köprü geçişlerinde KDV'nin yüzde 8 olarak alınacağını söyledi.
Söz konusu durumda Avrasya Tüneli'ni hayatta görmemiş ve geçmemiş olan Kars'taki vatandaş için hiçbir şey değişmedi hazine garantisi yüzünden hala brüt maaşından kesilenlerin bir kısmı bu garantiyi karşılamak için kullanılacak. Vatandaşa hizmet için alınan Katma Değer Vergisi'nin düşürülmesi ise devletin vergi kaybedeceği anlamına geliyor. Yani vatandaş için okul hastane yapılan vergilerden vazgeçiliyor. Kısaca köprüye indirimi özel sektör veya devlet değil. Vatandaş kendi kendine yaptı…
Peki ya Avrasya Tüneli için KDV'den vazgeçilebiliyorsa otoyol kullanımıyla astronomik geçiş ücretine sahip üçüncü köprüde bu neden geçilmedi?
Otoyol kullanımı hariç üçüncü köprüden şu an geçmenin bedeli otomobiller için 13.05 TL. Bu miktarın içinde yüzde 8'lik KDV de bulunuyor. Yap İşlet Devret modeliyle yapılan köprü statüsünde olduğu için Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Osmangazi Köprüsü'den yüzde 18 yerine yüzde 8 KDV alınıyor.
Devlet şu an özel sektörün işlettiği tünel ve köprülerden yüzde 8 KDV alıyor. Kamunun işlettiği 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün KDV oranı ise yüzde 18. Avrasya Tüneli’nde KDV indirimi yapılmak zorunda kalındı çünkü köprü kullanılmasa hazine garantili yapılan sözleşmeden dolayı aradaki farkı vatandaş ödeyecekti. Şimdi halk da 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nden KDV indirimi yapılmasını bekliyor.
Öte yandan dün Avrasya Tüneli ile yolculuk yapan 45 bin (ortalama günlük rakam) İstanbullu KDV dahil olmak üzere 945 bin TL ücret ödedi. Devletin firmaya garanti ettiği sayı gerçekleşse Yapı Merkezi ve ortaklarının kasasına 1 milyon 438 bin 500 TL girecekti. Vatandaş eğer 24 saatlik zamma denk gelmese ve tüneli 19.2 TL'den geçseydi tünel 864 bin TL hasılat yapacaktı. 24 saatlik zamdan dolayı arada 81 bin TL fark oluştu. Bu fark göze küçük gibi gelse de 81 bin TL, 4 asgari ücretlinin yıllık ücretine denk geliyor. Bu kadar para halkın cebinden uçtu gitti.
Son hesapla Avrasya Tüneli'ne yapılan zam yüzde 15.6 oldu. Yıllık enflasyonun yüzde 11.92 çıktığı Türkiye'de Avrasya Tüneli'ne yapılan zam yıllık enflasyonu geçti.
http://www.sozcu.com.tr/2018/ekonomi/avrasyatuneliikikitayibaglayanenbuyukzam2199757/