Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, DiyarbakırMardin Demiryolu'nda 53 kilometrelik yeni hat yapımı için ihale yapıldı. 384 milyon 733 bin lira muhammen bedelle gerçekleştirilen ihalede en düşük teklif 380 milyon 615 bin lira olmasına rağmen ihale 489 milyon 637 bin liraya Cengiz İnşaat'a verildi. CHP'li Tahsin Tarhan ihaleyi bakanlığa sordu. Bakanlık, Cengiz İnşaat'ın ihaleyi nasıl kazandığını “fiyat dışı unsurlar”la anlattı.
Devlet Demiryolları (TCDD) Eylül ayı sonunda DiyarbakırMardin arasında hizmet veren demiryolundan, Mazıdağı'na 53.8 kilometrelik yeni bir hat inşa edilmesi işini içeren bir ihale gerçekleştirdi. İhale için 384 milyon 733 bin lira muhammen bedel belirlendi. İhaleye 40 istekli ön yeterlilik başvurusunda bulundu. Yapılan incelemede 20 istekli teklif vermeye davet edildi.
CENGİZ İNŞAAT İLE SÖZLEŞME
TCDD'nin ihalesinde 5 firmanın teklif verdiği ihalede en düşük teklifi EderayİmajMataleks ortaklığı verdi. Söz konusu ortaklık, yeni demiryolu hattı inşaatı için 380 milyon 615 bin liralık bir maliyet belirledi ve teklifini sundu. İhaleye katılan firmalar arasında AKP'ye yakınlığı ile bilinen Cengiz İnşaat da vardı. Cengiz İnşaat'ın teklifi ise; 489 milyon 637 bin lira idi. TCDD teklifleri değerlendirdi ve en düşük tekliften 109 milyon lira daha fazla teklifte bulunan Cengiz İnşaat firmasına işi verdi. TCDD ile Cengiz İnşaat sözleşme imzaladı.
CHP'Lİ TARHAN SORMUŞTU
CHP Grup Sözcüsü ve Kocaeli milletvekili Tahsin Tarhan, TBMM'ye Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan'ın cevaplaması istemiyle konuyla ilgili bir soru önergesi ileterek şöyle sormuştu; “Hangi gerekçelerle Cengiz İnşaat'ın teklifi kabul edilmiştir? Cengiz İnşaat'tan daha az tekliflerde bulunan inşaat firmaları neden değerlendirilmemiştir? En çok zarar eden kamu kurumlarından birisi olan Ulaştırma Bakanlığı'nın tasarruf yapması gerekirken, ihalenin 109 milyon daha fazla teklif veren Cengiz İnşaat'a kalmasının nedenleri nelerdir? EderayİmajMetaleks ortaklığına daha önce bakanlığınızca verilmiş ihale bulunmakta mıdır?”
“FİYAT DIŞI UNSURLAR” OYUNU
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı, Tarhan'ın sorularına yanıt verdi. İhaleye en düşük teklifi sunmasına rağmen EderayİmajMetaleks ortaklığına neden işi vermediklerini anlatan bakanlık, “Fiyat dışı unsurlar” adı altında bir puanlama yaptıklarını, bu puanlamada en iyi sonucu Cengiz İnşaat'ın aldığını ifade etti. İhaleye katılan firmaların, fiyat dışı unsur değerlendirmesi sonucu ihaledeki verdiği rakamlardan farklı iken, bir tek Cengiz İnşaat'ın teklifinin kuruşuna kadar aynı olması dikkat çekti. Nasıl yapıldığı bilinmeyen incelemelerde, Cengiz İnşaat'a 84.41 teklif puanı verilirken diğer firmalar çok daha düşük puanlar aldı.
20 FİRMA DAVET EDİLDİ
Adeta yandaş kıyağının belgesi olan bakanlık cevabında şu ifadeler yer aldı; “Diyarbakır Mazıdağı Demiryolu İltisak Hattı Yapım İşi ile ilgili olarak 10 Ocak 2018 tarihinde 40 istekli (94 firma) ön yeterlilik başvurusunda bulunmuş, yapılan değerlendirme sonucunda 20 istekli (39 firma) mali teklif vermeye davet edilmiştir. Belli istekliler arasında 27 Eylül 2018 tarihindeki ikinci aşama olan mali tekliflerin alındığı ihalede 5 istekli (9 firma) tarafından mali teklif verilmiş, 1 istekli (2 firma) teşekkür mektubu verilmiştir.
EKONOMİK AÇIDANMIŞ
Kamu İhale Kanunu kapsamında yapılan ihaleye iştirak eden istekliler, işin geneli için en düşük fiyatı verdikleri halde her bir alt iş kalemi için yaklaşık maliyetinin çok düşüğünde veya çok yükseğinde fiyat verebilmektedirler. Bu nedenle ekonomik açıdan en uygun teklifi belirlemek için İhale Uygulama Yönetmeliğinde, fiyatın yanı sıra fiyat dışı unsurların da değerlendirildiği düzenlemeler yapılmıştır. Bu düzenlemelerde, teklif fiyat ile fiyat dışı unsurlar mevzuatta belirtildiği şekilde ayrı ayrı puanlanmaktadır.
EN DÜŞÜK TEKLİFİ VERDİ AMA…
Fiyat puanı ile fiyat dışı unsur puanının oluşturduğu teklif puanı sıralaması nihai sıralamayı belirlemektedir. Bu kapsamda yapılan değerlendirmede, en düşük fiyat teklifi veren isteklinin fiyat dışı unsur puanı düşük olduğunda toplam teklif bedeli sıralaması da aldığı puana göre değiştirmektedir. 5 isteklinin teklif verdiği söz konusu ihalede en düşük teklifi veren firma (Ederay İnşaat), fiyat + fiyat dışı unsurlarıyla birlikte toplamda en düşük puanı aldığından, toplamda en yüksek teklif olarak 5. sırada yer almıştır.
YANDAŞA ÖVGÜLER
En düşük ikinci fiyatı veren Cengiz İnşaat, fiyat + fiyat dışı unsurlarla birlikte toplamda en yüksek puanı alan, en uygun fiyatıyla en ekonomik teklifi veren firma olarak ihaleyi kazanmıştır. Söz konusu ihaleye ilişkin fiyat + fiyat dışı unsurlarla yapılan değerlendirmeye ilişkin teklif fiyatları tabloda gösterilmiştir. Öte yandan TCDD İşletmesi Genel Müdürlüğü'nce Ederay İnşaat ve İmaj Altyapı ile Metaleks İnşaat ortaklığına daha önce verilmiş ihale bulunmamaktadır.”
https://www.sozcu.com.tr/2018/ekonomi/bakanlikihaleyicengizeverdigerekcesifiyatdisiunsur2852268/?fbclid=IwAR3c3s0KS00jgyvb9GXZkIBc3KSGLSgx_U97JwcchvmILsLsTxU2LDzwxQ