Günlük 40 bin araç garantisinin
verildiği Osmangazi Köprüsü'nde hedef tutturulamayınca Hazine, sadece 1
yılda 1.3 milyar lira işletmeci firmaya ödeme ile karşı karşıya kaldı.
CHP Kocaeli Milletvekili Haydar Akar, Osmangazi Köprüsü'ne ilişkin 2017
yılının bilançosunu açıkladı. 2017'de köprüden geçen araç sayısı toplam
8.5 milyon, geçmeyen araç sayısı ise, 6.1 milyon oldu. Firmayla yapılan
anlaşmaya göre köprüden geçen her araç için 35 dolar + yüzde 8 KDV
ödenmesi gerekiyor.
Günlük garanti edilen eş değer otomobil sayısı 40
bin adet olduğundan, 2017 yılında geçmesi gereken araç sayısı 14.6
milyon olarak gerçekleşti. Geçiş ücretinde yapılan indirim farkı da
Hazine'den çıktığı için, geçen araçlar için de para ödeniyor. Hazine'nin
geçen araçlar için 578 milyon lira, araç garantisi nedeniyle geçmeyen
araçlar için ise ödeyeceği tutar 811 milyon 300 bin lira olacak.
Toplamda Hazine'nin 2017 yılı için işletmeci firmaya ödeyeceği tutar 1
milyar 389 milyon 300 bin lira. CHP'li Akar, sözleşme gereği 35 dolar+
KDV olan geçiş ücretinin 2 Ocak 2017 itibari ile dolar kurunun 3.53
olduğunu, bunun da 133 liraya denk geldiğine işaret ederek, 2 Ocak 2018
itibari ile 3.76 olan dolar kurunun 141 lirayı bulduğunu hatırlattı.
Akar, buna göre geçmeyen araçlar için Hazine'nin dolayısıyla milletin
bedel ödemeye devam edeceğini söyledi.
FATURA MİLLETE
2018 yılında tablonun daha da karanlık olduğunu söyleyen Akar, sözleşmeden kaynaklanan ve garanti edilen araç sayısının yarısının yakalanmasının millete fatura edildiğini, geçen geçmeyen 80 milyon vatandaştan geçiş bedeli alındığını söyledi. İktidarın çözüm olarak bütçeden 6.2 milyar ayırdığı köprü, otoyol ve şehir hastanelerine değinen Akar, “Başbakan her yerde Yap İşlet Devret projeleri için devletin cebinden 1 kuruş çıkmıyor diyor. Ödenen para belli” dedi.
CHP Kocaeli Milletvekili Haydar Akar, Osmangazi Köprüsü'nün karnesini açıkladı:
– Hem yapım maliyeti hem de geçiş ücreti olarak dünyanın en pahalı köprüsü.
– Dünyada eşi benzeri olmayacak şekilde ambulans, itfaiye ve kolluk güçleri bu köprüyü ücrete tabi olduğu için kullanamıyor
– Devlet otoyolu ile Osmangazi Köprüsü arasında geçen araçların tespiti konusunda iletişim bulunmadığı için devlet otoyolu
çıkışı en uzun mesafeden ücretlendiriliyor.
– Köprü geçiş ücretinin yüksekliği nedeniyle otobüs ve lojistik firmaları zam yapıp, taşıma ücretlerini artırdı.
– Kent içinden geçen D130 ve D100 (Karamürsel, Gölcük, Başiskele, İzmit, Derince ve Körfez) karayollarındaki ulaşım problemi çözülemedi.