Çinli otomotiv devi BYD’nin Manisa’da hibrit otomobil üretmek için Türkiye ile yatırım anlaşması imzalaması yerli ve milli otomobilimiz TOGG’un geleceği ile ilgili iktidar kanadında da ciddi kaygılara yol açtı.
Teşvikle ilgili yasa teklifini görüşen TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda muhalefet milletvekilleri Çinli yatırımın TOGG’a büyük zarar vereceği hatta bütün emeklerin boşa gidebileceğini ifade ederlerken AKP ve MHP’li milletvekillerinden de ‘Ya Çinli otomobil TOGG’u yutarsa” korkusu geldi.
TOGG’un ortakları arasında bulunan TOBB yetkilileri de Komisyonda, Çinli otomobile sağlanan avantajların TOGG’a zarar vereceğini, teşviklerle birlikte Çinli rakip otomobilin daha ucuz hale geleceğini anlattılar.
Komisyonda endişelerini dile getiren AKP Milletvekili İsmail Güneş, düzenlemeyi savunan Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı yetkililerine TOGG ile ilgili kaygılarını çarpıcı sözlerle ifade etti.
Güneş, “Tabii siz belki karbondioksit yönüyle bakıyorsunuz olaya ama burada yaptığımız düzenlemeyle TOGG’un avantajını ortadan kaldırabiliriz. Şimdi, bu arabayı siz ucuzlatırsanız daha ekonomik, daha az yakıyor ve şarj bekleme sürem de yoksa ve dolayısıyla benzinle, mazotla da gidebiliyorum, o zaman ben niye TOGG alayım ki?” diye sordu.
MHP Milletvekili Mustafa Kalaycı da, Çinli otomobil firmasına teşvik verilmesinin TOGG’a zarar vereceğini söyledi. Kalaycı, “Çünkü TOGG’da yüzde 10, Çinli’de yüzde 30 oluyor. Eğer böyle bir en ufak bir risk varsa bu düzenlemeyi yapmayalım. TOGG bizim göz bebeğimiz” dedi.
CHP Milletvekili Rahmi Aşkın Türeli de yatırımın TOGG’a zarar verebileceği endişesini taşıdıklarını belirtirken aynı zamanda TBMM’ye Çinli bir firma için adrese teslim düzenleme çıkartıldığını, yapılan sözleşmenin ayrıntılarının da kamuoyundan gizlendiğini söyledi. Türeli, “Hepimizin kafasında, bütün arkadaşların kafasında soru işaretleri var. Bu düzenlemenin doğru olduğunu düşünmüyoruz” dedi.
Saadet Partili Selim Temurci, TOGG’un zarar göreceği konusunda MHP’li Kalaycı’ya katıldığını belirtirken İYİ Partili Ümit Özlale, bütün partilerin TOGG’u göz bebeği olarak gördüğünü, belirli bir yere gelene kadar TOGG’un desteklenmesi gerektiğini söyledi.
Komisyon, TOGG’u üretecek ortaklar arasında yer alan TOBB’un temsilcisine de söz verdi. TOBB temsilcisi, “Biz pay sahibi olarak değerlendiriyoruz bu durumu. Bu düzenlemeye göre de 1.600 cc altındaki hibrit aracın 1 milyon 350 bin TL altında olması durumunda ÖTV oranının yüzde 30 olarak düzenlenmesinin TOGG’un lehine olmayacağını değerlendiriyoruz” dedi.
TOGG’un 1 milyon 800 bin lira civarında satılırken rakibi olan Çinli otomobilin teşvikler sayesinde 1 milyon 350 bin liraya satılmasına TOBB’u endişelendirdiği, fark yüzünden TOGG’un pazardan silinebileceği kaygılarının oluştuğu belirtildi.
Milletvekillerinin sorularını yanıtlayan Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Zekeriya Coştu, “Bunun hiç şüphesiz TOGG’a da etkisi olacaktır. Rakip olabilecek bir teknolojide bir vergi indirimi yapıyorsak hiç şüphesiz TOGG’a da etkisi olacak, bunun farkındayız biz. Ama burada da biz yüzde 10 vergi diliminin karşılığında yüzde 30 gibi bir seviye öngörerek aslında önemli bir, anlamlı bir makas da açarak biz TOGG’u da korumaya çalışıyoruz. TOGG’un başarısı buradaki bir nispi kayıpla gerçekleşmeyecek, TOGG’un başarısı üreteceği yeni modeller, yapacağı ihracat vesaire gibi daha büyük perspektifte olacak. Bugün belki nispi bir etki oluşturacaktır ama uzun vadeli TOGG’un başarısı için de bunun pozitif katkısı olacağına inanıyoruz” dedi.
Sözcü