Haftalardır herkesin gözü kulağı, Afrin harekâtı
ve ittifak seçim kanununa kilitlenmiş, cümle kanallar, ekranlar ve parti
bülteni gibi tasarlanıp yayımlanan gazeteler bu iki gelişmeyle doluyken
bilin bakalım ne olmuş?
3. havalimanına bağlanacak 27 km uzunluğundaki ikinci metro hattı ihalesi sessiz sedasız yapılıvermiş!..
“Yeni havalimanıHalkalı” metro hattının ihalesi yapılmakla da kalmamış; 4.3 milyar TL teklif içeren sözleşmesi imzalanmış bile.
İhale
dediysek, bu satırları okuyan kimse açık bir ihale olduğunu
düşünmemiştir umarım. Tabii ki yeni bir 21/b durumuyla karşı karşıyayız.
Zaten duyulmamasının sebebi de bu.
Doğal afet vb. olağanüstü durumlarda kullanılması gereken 21/b, artık
AKP’nin ayrıcalıklı müteahhitlerine kısa yoldan iş vermenin yoluna
dönüştüğü için ilan da edilmiyor.
Bir
kamu binasının bir odasında sessiz sedasız altına imza atılan 4 milyar
294 milyon 713 bin TL’lik teklifin sahipleri kim derseniz, onu da
söyleyelim:
Özgün Yapı Kolin İnşaat.
***
Aslında bu sonuç bekleniyordu. Daha doğrusu “sektör” biliyordu.
O kadar biliniyordu ki, bize ulaşan kulis bilgileri bu köşede “Yapılmamış ihalenin sonucunu konuşmak” başlığıyla (18 Şubat 2018) yer almıştı.
O yazıda Gayrettepe 3. havalimanı metro hattının 1 milyar Avro
karşılığında (2016 sonu) Şenbay Kolin ortaklığına verildiğini
Şenbay’ın Bayburt Grup bünyesinde yer aldığını anımsattık. Ulaştırma
Bakanı Ahmet Arslan’ın 3. havalimanı Halkalı hattının ihale edileceğini duyurduğunu aktarıp sorduk:
“Şimdi
bakacağız. Bu hat davet yöntemiyle mi yapılacak? Davet yöntemiyle
yapıldığında Gayrettepe 3. havalimanını yapan ikiliye mi verilecek
diye?
Müteahhitlik sektörü oyuncuları “konuşuyor” çünkü.
Bu hattı da Kolin ile birlikte Aga Enerji’nin alacağı. Aga’nın Şenbay
ile kardeş olduğunu, Bayburt Grup bünyesinde olduğunu anımsatalım.
Bekleyip görelim.”
Evet bekledik gördük ve bu ihale Aga değilse bile Özgün Kolin ortaklığına gitti.
(Aga Enerji, Bay En enerjinin dönüşmüş hali. Bu şirketi de Abdurrahman Şentürk başta olmak üzere Bayburt Grup’un kurucuları 2006’da kurmuşlardı. Resmi olarak Bayburt Grup bünyesinde görünmese de “sektör” oyuncuları Aga Enerji dendiğinde “Bayburt” anlıyor.)
Özgün Yapı ise Bayburt Grup bünyesinde resmen görünüyor. Yine
Gayrettepe 3. havalimanını yapmakta olan Şenbay şirketi de öyle. O da
Bayburt Grup bünyesinde.
Sonuç olarak 3.
havalimanına bağlanan iki metro hattında, tanıdık yöntem ve tanıdık
isimler (Kolin Şenbay, Kolin Özgün) yine buluşmuş oldu.
Rekabetin sağlanmadığı, açık yöntemle ihale edilmeyen, kamuoyuna
duyurulmayan bu iki hattın toplam yatırım bedelinin 7 milyar 887 milyon
TL’lik olduğunu da not düşelim.
Çiğdem Toker