Anasayfa1
26 Aralık 2024 ( 4 izlenme )
Reklamlar

Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en büyük bütçeli ihalesi aceleye mi getiriliyor?


27 Aralık Cuma günü Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en büyük bütçeli projelerinden biri için düğmeye basılıyor. Toplam 80 Milyar TL bütçeli DeliceÇorum Hızlı Tren Hattı ihalesi için gözler Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na çevrildi.


Türkiye'nin en büyük projelerinden biri olan 80 milyar TL bütçeli DeliceÇorum Hızlı Tren Hattı ihalesi yarın gerçekleştirilecek.

Bakanlığın öncelik sıralamasında sonda yer alan proje için, genelde izlenen dış kredi yolu yerine ise öz kaynakların kullanılacak olması da dikkat çekiyor.

İhale, yalnızca Kırıkkale’nin Delice ilçesi ile Çorum şehir merkezi arasındaki 120 kilometrelik bir mesafeyi kapsıyor.

Oysa ana hedefin Delice’den yola çıkacak olan trenin günün sonunda Samsun’a varması hedefleniyor.

İlk aşamada öz kaynaklar ile harekete geçilen proje için uzmanların tahmini günlük yolcu sayısını ise bin olarak tespit ettiği biliniyor.

KırıkkaleÇorumSamsun hızlı tren projesi ihalesi uzun yıllardır gündemde olmasına rağmen sık sık erteledi. Son olarak Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, ihalenin aralık ayı içinde yapılabileceğini duyurmuştu.

Türkiye Cumhuriyeti tarihinin en büyük bütçeli ihalesi aceleye mi getiriliyor?

SÖZCÜ’nün ulaştığı bilgilere göre ise ihale 27 Aralık Cuma günü, yani yarın saat 10:30’da davet usulü ile gerçekleştirilecek.

İhaleye davet edilen şirketlerin sayısının beş olduğu belirtilirken, ihale için dikkat çeken kara rise projenin finansmanı noktasında.

Bakanlık, bugüne kadar gerçekleştirilen ve maliyeti 500 milyar lirayı aşan altı yarı projeyi dış kredi ile gerçekleştirdi.

Bu projeler arasında Ankaraİzmir hızlı tren projesi, MersinAdanaGaziantep hızlı tren projesi gibi kritik projeler de bulunuyor.

Ancak DeliceÇorum hızlı tren projesi için özkaynaklardan elde edilen finansman kullanılıyor.

Bakanlığın hazırladığı raporlara göre, DeliceÇorum hızlı tren projesi öncelik sıralamasında beşinci sırada yer alıyor. Bakanlığa göre, ilk sırada dış kredi ile yapılması planlanan İstanbul Kuzey Demiryolu projesi yer alıyor.

İkinci sırada DivriğiKars Demiryolu rehabilitasyon projesi yer alıyor. DeliceÇorum projesi ise 2,2 milyar dolarlık, yani 80 milyar liralık yaklaşık maliyet ile beşinci sırada yer alıyor. Halihazırda SamsunSivas hattı üzerinden Çorum’a bir demiryolu bağlantısı bulunuyor.

Ancak düşük öncelikli proje, diğer öncelikli projelerin önüne geçirilerek ihaleye çıkartılıyor.

Bakanlığın raporunda proje için “DeliceÇorum hattının yapılması elzem değildir. Önümüzdeki en az 10 yıl içinde projeye başlama zorunluluğu yoktur” ifadesi de yer alıyor.

DAVET USULÜ

İhale yalnızca bütçesiyle değil, yöntem ve süreciyle de dikkat çekiyor. İhale, davetiye usulüyle yapılacak ve davet edilen şirketler belirlenmiş durumda.

Sır gibi saklanan davetli listesiyle, yalnızca belirli firmaların ihaleye katılmasına olanak tanınacak.

SÖZCÜ'nün ulaştığı bilgilere göre, davet usulü yapılacak ihaleyi kazanacak şirketler ve alt yüklenici şimdiden belirlenmiş durumda. Buna göre, ihaleyi SimensGülermak Çelikler Ortaklığı kazanacak. İhale bedelinin ise 85 milyar lira olması bekleniyor. İhaleyi kazanan ortaklık ise alt yüklenici olarak Sarıosmanoğlu İnşaat’ı belirleyecek. 

Sarıosmanoğlu İnşaat’ın sahibi İsmail Keleş, aynı zamanda AKP'nin eski Trabzon İl Başkan Yardımcısı ve İl Genel Meclisi Üyesi. Şirket daha önce de Marmaris Okluk Koyu’na inşa edilen Cumhurbaşkanlığı yazlık sarayının da yol ihalesiyle kamuoyu tarafından duyulmuştu.

CHP'Lİ YAVUZYILMAZ: İHALE YAPILMADAN KAZANANLARIN ADI BELLİ OLDU

CHP'li Deniz Yavuzyılmaz da, "Bir AK Parti klasiği daha! AK Parti’nin rant aşkı öyle bir boyuta ulaştı ki, artık heyecandan ihale gününü bile bekleyemiyorlar.  Yarın yapılacak DeliceÇorum Hızlı Tren Hattı Projesi İhalesi’nin kazanan şirketlerini tüm sektör bugünden konuşmaya başladı.Henüz yapılmamış ihalenin kazananları olarak adı geçen şirketler. Çelikler, Gülermak, Siemens Ortak Girişimi" ifadesini kullandı.

Yavuzyılmaz şunları kaydetti:

Bu ihalede;  deprem, sel, salgın hastalık gibi doğal afetler halinde uygulanan, sadece belli şirketlerin davet edildiği pazarlık usulü ihale yönteminin uygulanması bir skandaldır!

Proje bölgesinde deprem yok, sel yok, doğal afet yok. Ancak adrese teslim bir ihale süreci var!

İhale tutarını şirketlerin danışıklı dövüşle belirleyeceği kurgulanmış bir ihale süreci var!

Yarın yapılacak ihalenin acilen ertelenmesi ve tüm şirketlerin eşit ve şeffaf bir şekilde yarışabileceği açık ihale usulüyle yapılması çağrısında bulunuyoruz.

Sözcü

Önerilen Videolar

Reklamlar

Bunlar da İlginizi Çekebilir

İYİ Parti’den yeni video! ‘Yetmez ama evet productıons sunar: Adını adalet koydum’ Kanal İstanbul ÇED raporuna onay çıktı! Gözler seçim kurulunda: AKP bir vekil kaybedebilir! ABD F-16’ları, Türk İHA’sını düşürdü