Anasayfa1
23 Aralık 2018 ( 102 izlenme )
Reklamlar

Üst üste gelen tren facialarının asıl nedeni işte bu ihale oyunu!

İhaleyi alan firma ihale kalemleri arasında bulunan ve en hayati bölümü olan “Güzergah Kazı işleri” için maliyetinin 9.20 katı fiyat teklifi veriyor.


Dünyanın en güvenilir ulaşım araçlarından olan tren, ne yazık ki ülkemizde ihmaller zincirinden dolayı en tehlikeli ulaşım araçlarından biri haline dönüşmüştür.

Çorlu tren kazasında 25 vatandaşımızı, Ankara’daki tren kazasında ise 9 vatandaşımızı yitirdik. Her kaza sonunda makinist, makasçı gözaltına alındı tahliye edildi veya tutuklandı. Gözaltına alınanlar hiç değişmedi. Bu kazalarda ihmali olanlar, suçlu olanlar daima 23 kişi mi? Tren rayları ve menfezlerin bakım onarım gibi ihale işlerini alan ama yapmayan firma? Güzergâh kazı işi ya da sinyalizasyon ihalesini alıp yapmayan firma? Bunları sadece yandaşlara ihale edebilmek için her yolu deneyen yetkililer? Onlar hakkında neden bir işlem yapılmamaktadır?   Sözcü gazetesinden Ali Ekber Ertürk haberinde “KarsTiflis demiryolu hattı 700 milyon liraya ihale edildi. Yapımcı firma, sinyalizasyon sistemini yapmadı. Ancak parasını tahsil etti. Bu usulsüzlüğü Sayıştay ortaya çıkardı” demişti. Bu haber için kendisini tebrik ederim son derece doğru. Ben de sizlere Sayıştay’ın Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nı hakkında yayınlanmış olduğu raporlarda bulunan ihalelerdeki usulsüzlükler ile birlikte insan hayatının nasıl hiçe sayıldığını ve nasıl kaza geliyorum demiş, hangi firmalar bu işleri yapmış tablolar ile detaylı şekilde aktarmaya çalışacağım.  

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında gerçekleştirilen birim fiyat teklifli ihalelerde, isteklilerin bazı iş kalemlerine aşırı yüksek fiyat teklifi verdikleri, işin önemli bir bölümü oluşturan iş kalemlerine ise aşırı düşük teklif vermek suretiyle toplam fiyat teklifini en düşük seviyeye çekerek ihaleyi aldıkları Sayıştay tarafından tespit edilmiş.

Nasıl yapıyorlar? Hemen açıklayayım. Aşağıdaki tabloda çeşitli kalemlerden oluşan ihalenin maliyet ve sonuç tablosunu görüyorsunuz. İhalede belirtilen işlerin toplam belirlenen maliyeti 711 milyon 740 bin TL. İhaleyi alan firma 549 milyon 266 bin TL bedel ile alıyor.

İhaleyi alan firma ihale kalemleri arasında bulunan ve en hayati bölümü olan “Güzergah Kazı işleri” için maliyetinin 9.20 katı fiyat teklifi veriyor. “Güzergah Dolgu İşleri” içinde tespit edilen maliyetinin 22,63 katı fiyat veriyor.

Bu oranlar öylesine yüksek ve toplam teklif bedeli üzerinde o kadar etkilidir ki, yüklenicinin ihaleyi alabilmesi için projenin büyük bir kısmını (yaklaşık %90) oluşturan kalemler için aşırı düşük fiyat teklifi vermesi gerekmiştir. Aşağıdaki tabloda iş gurubu bazında yaklaşık maliyet tutarları ve verilen toplam fiyat teklifleri ile bu tutarların birbirine oranı gösterilmektedir;

Yukarıdaki tabloda görüldüğü üzere ihaleyi alan firma “Güzergah İşleri” için maliyetinin 6 katı fiyat teklifi veriyor. Ancak ihaleyi alabilmesi için diğer kalemlerde fiyatları inanılmaz düşürüyor. Mesela Çorlu tren kazasının sebebi olan “Menfez” için maliyetinin 12’de 1’i oranında fiyat veriyor. Ankara tren kazasının sebebi olarak gösterilen Sinyalizasyon ve Telekomünikasyon Sistemleri için maliyetinin 26’da 1’i oranında fiyat veriyor.

“Ne var canım bunda? Ne güzel ucuz fiyata devlet yaptırmış” diyorsunuz değil mi? İşte kazın ayağı öyle değil.

İhaleyi firma kaça almıştı? 549 milyon 266 bin TL’ye. Peki hesaplanan maliyet neydi ? 711 milyon 740 bin TL. İhaleyi alan firma maliyetinden 6 kat fazla fiyat verdiği “Güzergah işleri” ile işe başlıyor. İş yapımı devam ederken “tesadüfi” imalatına devam eden ve ihaleyi alan firmanın normal maliyetinden 6 kat daha pahalı teklif verdiği iş kaleminde iş artışı meydana geliyor. Fazla bir rakam değil canım merak etmeyin! 109 milyon 386 bin TL’lik. 549 milyon 266 bin TL’ye alınan ihale oldu mu size 658 milyon 653 bin TL.

İhaleyi alan firma maliyetinden 6 kat fazla fiyat verdiği işte ve diğer küçük işlerde kendisine ayrılan bütçeyi tamamlıyor. Sonra yetkililere diyor ki;

“Bana verilen bütçe bitti. Sözleşme bedeli tamamlandı. Diğer kalemleri yapamıyorum.”

Hadi gelin ihaleyi alan firma neleri yapmış? Neleri yapmamış inceleyelim...

Görüyorsunuz değil mi? İhaleyi alan firma maliyeti 85 milyon 581 TL olan işi 650 milyon 448 bin TL’ye yapıyor. Bunların yanında birkaç küçük diğer iş kalemlerini yapıyor ama ihale edilen diğer kalemleri yapmıyor. Bu ihale sayesinde firma sadece “Güzergah işleri” kısmından 564 milyon 867 bin TL kazanıyor. Değerli dostlar, eski para ile 564 Trilyon 867 Milyar TL diyorum. Diğer küçük işlerde zarar ediyor tabi ama zarar ettiği rakam kazandığı rakamın çok çok küçük bir kısmı.

Bütün bu rakamları ben değil tamamını Sayıştay raporlarında belirtiyor!

Yukarıda detaylarını verdiğim ve Sözcü gazetesinden Ali Ekber Ertürk haberinde belirttiği “KarsTiflis Demiryolu Hattı” ihalesi 2012/16925 sayılı İhale Kayıt no ile 17 Şubat 2012 tarihinde Resmi Gazete’de yayınlandı. 26 Mart 2012 tarihinde ihale yapıldı. Yaklaşık maliyet 711 milyon 740 bin TL olarak belirlendi ve 549 milyon 266 bin TL ile kazanan firma Şenbay Madencilik ile Ermit Mühendislik oldu. Bu firmalar size tanıdık geldi mi?

Hatırlamak için Sayın Soner Yalçın’ın “KÖR” yazısını tekrar okumanızı ve Bayburt Grubu unutmamanızı hatırlatırım. Zira hazırlığını yaptığım kitabımda ve sizlere aktaracağım yazılarımda ismini sıkça duyacaksınız.

Şimdi size sorarım; suçlu sadece 23 makinist ve makasçı mı?

Murat Ağırel

https://odatv.com/ustustegelentrenfacialarininasilnedeniistebuihaleoyunu21121828.html

Önerilen Videolar

Reklamlar

Bunlar da İlginizi Çekebilir

Erdoğan'ın Kadir Mısıroğlu'na vefasının sırrı! Erdoğan, 23 ilde; AKP, 71 ilde oy kaybetti Niyetleri apaçık ortada! 'Murat Kurum kazanırsa şirketler kazanır' Tosuncuk'un yanında getirdiği bellekte ne var?