Hükümetin her fırsatta dile getirdiği yerli ve milli söylemi yatırımlarda karşılık bulamadı. Türkiye'nin 1 milyar 564 milyon liralık devasa ‘'Milli Tren'' (EMU) projesine 2019 yılı için sadece 1.000 liralık ‘iz ödenek' konuldu. 2016 yılında başlatılan ve bugüne kadar her seçimde dile getirilen milli tren projesine, tek kuruş harcanmadığı da ortaya çıktı. Ankara'da sinyalizasyon eksikliği yüzünden yaşanan tren kazasının ardından sinyalizasyon yatırımları için de yatırım programına 335 milyon lira ödenek konuldu.
SİNYALİZASYONA 335 MİLYON TL
20 adet elektrikli tren setini kapsayan “Milli EMU Tren Seti” projesinin büyüklüğü geçen yılın yatırım programında toplamda 607 milyon 63 bin lira görünüyordu. 2016 yılından bu yana bir kuruş dahi harcanmayan proje için 2018 yılı programına 78 milyon lira ödenek konuldu, 2020 yılı sonuna kadar aktarılacak kaynaklarla projenin tamamlanması öngörüldü. Ancak yeni yayımlanan 2019 yılı yatırım programı, geçen yıl 78 milyon liralık ödeneğin de kullanılmadığını ortaya çıkardı. Bu yılki programda projenin toplam büyüklüğü 1 milyar 564 milyon 207 bin liraya çıkarılırken bitiş tarihi 2023 yılına kaydırıldı. Ancak yatırım tutarı yükseltildiği halde bu yerli ve milli proje için programa sadece bin liralık ‘iz ödenek' konuldu. İz ödenek, ekonomik konjonktür itibarıyla yatırımının durdurulmasına karar verilen ancak yatırım programında muhafazasında yarar görülen projelere tahsis edilen göstermelik tutarı ifade ediyor. Geçen yıl sinyalizasyon eksikliği yüzünden 9 kişinin öldüğü 86 kişinin yaralandığı Ankara'daki hızlı tren kazasının ardından bu yıl elektrifikasyon, sinyalizasyon ve telekomünikasyon tesislerinin yapımı ve altyapı iyileştirmeleri projesi kapsamında TCDD'ye 334 milyon 908 bin liralık yatırım ödeneği tahsis edildi. Proje Ankara, Eskişehir, Konya başta olmak üzere hızlı tren ve konvansiyonel trenlerin işlediği 18 ildeki tren yollarını kapsıyor. Geçen yıl bu yatırımlar için TCDD'ye 970 milyon lira ödenek verilmişti. Ancak, geçen yıl yapılan harcamanın bunun da üzerine çıkarak 1 milyar 182 milyon liraya ulaştığı anlaşıldı. Bunun dışında sinyalizasyon ve elektronik haberleşme yatırımlarının bakım ve onarımı için de TCDD'ye bu yıl 80 milyon lira ödenek tahsis edildi.
TCDD, yüksek hızlı tren yatırımları arasında önceliği 393 kilometrelik AnkaraSivas hattına verdi. Bu hat için geçen yıl 500 milyon lira ödenek konulmasına karşın yapılan toplam harcama 3 milyar lirayı buldu. Böylece 9.7 milyar lira büyüklüğündeki projeye 2018 sonu itibarıyla harcanan para 8.7 milyar liraya ulaştı. Proje için bu yıl da 1 milyar 30 milyon liralık ödenek tahsis edildi. Ancak geçen yıl 2019 yılında bitirilmesi öngörülen projenin bitiş tarihi 2020'ye, proje için gereken toplam kaynak ise 13 milyar 172 milyon liraya yükseldi. Maliyetlerdeki yüksek artış, proje için öngörülenden çok daha yüksek ödeneklere ihtiyaç duyulacağını gösteriyor.
https://www.sozcu.com.tr/2019/ekonomi/15milyarliktrenebinliralikodenek3597311/?fbclid=IwAR1YkzPu49OWXbpaWppI0pO_nFXsnUoLUTFtcBeWiTp4vhvakXjlzQmXVY