Araçlara, benzin istasyonlarındaki pompalara ve yazarkasalara takılacak çipleri kimin ürettiği, ne kadara getirdiği, nasıl bir ihale süreci yaşandığı bilinmiyor. UTTS’nin sitesinde Darphane’nin yayınladığı bilgilendirme metninde UTTS’nin kurulum ve işletilmesi için Darphane tarafından Terratek Bilişim Teknoloji ve İnovasyon A.Ş.’nin yetkilendirildiği belirtiliyor.
Bu şirketin fazlasıyla amatörce internet sitesinde şirketin DİAS Şirketler Grubu çatısı altında hizmet verdiği ifadesi yer alıyor. DİAS Şirketler Grubu’nun yönetim şemasına bakıldığında ise Yönetim Kurulu Başkanı Metehan Oğuz, Başkan Vekili Murat Çeçen isimleri karşımıza çıkıyor. Terratek firmasının Ticaret Sicil Gazetesi’ndeki yönetim şemasında ise Yönetim Kurulu Başkanının Murat Çeçen, Başkan Vekilinin Metehan Oğuz olduğu görülüyor.
YAVUZ SULTAN SELİM KÖPRÜSÜ: Günlük 45 bin garantisi var. 7 yıllık işletme süresi doldu. Ne kadar uzatıldığı bilinmiyor.
İşletim sürecini yöneten şirketin başındaki Murat Çeçen, iktidara yakınlığı ile bilinen ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Akkuyu Nükleer Santrali, Newyork Türkevi gibi projelerin ihalesini alan IC Holding’in sahibi İbrahim Çeçen’in büyük oğlu. Sektör temsilcilerinin, tüketici derneklerinin ve milletvekillerinin sorduğu “Bu proje ile hangi yandaşı zengin edeceksiniz?” sorunun cevabının yine Çeçen ailesi olduğu görüldü.
KÜTAHYA ZAFER HAVALİMANI: 50 milyon Euro’ya yaptı. 1.3 milyon yolcu garantisi hiç tutmadı. % 90 yanılma payıyla rekor kırdı.
Kamuoyunun yakından tanıdığı IC Holding Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Çeçen’in Büyükoğlu Murat Çeçen, CCN Holding’in de Yönetim Kurulu Başkanı. İbrahim Çeçen IC Holding ile; Kuzey Marmara Otoyolu, Üçüncü Köprü, Kuzey Ege otoyolu, Kütahya Zafer Havalimanı, NewYork Türkevi, Akkuyu Nükleer Santrali, KirazlıHalkalı Metro Projesi, Ankaraİstanbul Hızlı Tren ikinci Etap, Antalya Havalimanı gibi birçok projenin ihalesini aldı.
Büyük oğul Murat Çeçen ise CNN Holding ile, Ankara Bilkent Şehir Hastaneleri’nin yanı sıra Mersin Şehir Hastahanesi, Bakü’deki Haydar Aliyev Merkezi gibi birçok projeyi aldı.
KUZEY MARMARA OTOYOLU: 10 yıl işletecek. Bu süre için 1.3 milyar araçlık garantisi var. Araç başına 145 lira alıyor.
UTTS’ye tüketici ve sektör nezlinde itirazlar büyürken bu sistem yargıya da taşındı. Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol Ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS), Türkiye’deki istasyonlarda halihazırda benzer sistemin çalıştığını ve yeni sistemin sektörü 14 milyar TL’lik bir israfa zorladığı gerekçesiyle dava açtı. Yargı yoluna giden dernek, uygulamanın iptalini istedi. Sektör derneğinin yanı sıra Türkiye Barolar Birliği (TBB) de güvenlik gerekçesiyle dava açtı. Avukatların kamu görevi gördüğünü hatırlatan TBB, dava ile avukat araçlarının bu uygulamadan muaf olmasını talep etti. TBB, “Avukatların mesleki veya özel sebeplerle ulaşım sağladığı yerlerin akaryakıt alımı ile tespit edilebilmesi suretiyle başta sır saklama yükümlülüğü olmak üzere mesleki sorumlulukları bakımından olumsuz sonuçlar doğurabilecektir” dedi.
1 Amaç vergi kaçağını önlemek ise, vergi mükellefi olmayanlara ait araçlar neden sistemi kullanmak zorunda? Bunun nedeni benzin istasyonundaki tüm pompalara UTTS kurulmasını sağlayarak daha çok ekipman ve sistem satmak mı?
2 İstasyonlarda mevcut taşıt tanıma ve vergi kaybını önlemek için uygulanan Yeni Nesil Yazar Kasa (YNÖKC) entegrasyonları ile farklı plakaya fiş kesilmesi zaten mümkün değilken, neden istasyonlara ilave UTTS maliyeti çıkartıyorsunuz?
3 Sistemin 01.01.2025’te başlaması mümkün gözükmüyor. Buna rağmen ısrarın nedeni nedir?
Aracınızı satıp yeni bir araç aldığınızda; mevcut aracınızdaki cihazın yeni araca takılmasına izin verilmemesinin amacı, sürekli cihaz satılmasını sağlamak mı?
4 Konuyla görevlendirilmiş olan Darphane ve Damga Matbaası Genel Müdürlüğü’nün her hafta ilgili kurumlara sürenin uzatılmayacağına ilişkin yazı göndermesinin özel bir sebebi var mı?
5 Ekipmanların temin edileceği yüzde 100 Türk sermayeli, yerli ve milli firmamız kim? Ünlü bir otoyol inşaat firması mı?
6 Adı neden saklanıyor? İhale yapıldı mı, ihaleye kimler girdi?
İbrahim Çeçen
Sisteme Meclis kürsüsünden de tepkiler geliyor. İyi Parti Aydın Milletvekili Ömer Karakaş, TMBB’de yaptığı konuşmada, bu sistemi şu sözlerle eleştirdi:
“Vergimatik Şimşek bey, şimdi de bir çip icat etti. İsrail’den icat etti. Türkiye’den özel seçilmiş bir firma aracılığı ile Türkiye’ye geliyor. Çip İsrail’de üretiliyor ama biz İsrail ile ticaret yapmadığımız için Kanada’dan geliyor. Bu çipi araçların benzin depolarına takıyorlar. İsrail firması 1 dolara üretiyor, 8 dolara Türk firmasına satıyor. Bu firma 30 dolara darphaneye satıyor. Darphane de 1.810 TL +KDV’ye vatandaşın aracına takıyor. Neden darphane görevlendiriliyor yakıt çipi için? Enerji Bakanlığı yok mu? Maliye Bakanlığı yok mu?”
2025 Temmuzdan itibaren Türkiye’deki yaklaşık 30 milyon araca çip takılacağını hatırlatan Karakaş, “İsrail firmasının ürettiği çipe ne kadar güveniyoruz? Cumhurbaşkanı İsrail’in en büyük tehdit olduğunu söyledi. Böyle bir tehdit varken İsrail yarın bu çipleri patlatırsa ne yapacağız? Böyle bir yöntem yok, bu vatandaşı soymaktır. Böyle bir şey gerekliyse dünyanın en büyük çip fabrikası Tayland’da. Bizim Tayland’la bir sorunumuz da yok oradan alsaydınız? Burada niyet çip değil vatandaşı soyup birilerini zengin etmektir” diye konuştu.
Murat Çeçen
UTTS uygulamasına sektörden de tepki yağıyor. Sektör kaynaklarından aktarılan bilgilere göre her istasyon başına 1 milyon TL masraf yaratacak olan bu sistem için akaryakıt şirketleri nakit arayışına girdi. Ancak böyle bir nakit bulunamıyor. “Zaten kâr marjı düşük bir sektörüz, marketler olmasa para dönmüyor elimizde” diyen sektör mensupları, “Bu sistemde EPDK ve Enerji Bakanlığı hiç çalışmamış. Maliyetin nasıl karşılanacağı konuşulmamış. Zaten çok benzeri hatta daha işlevsel bir sistem kuruluyken ihale bile yapılmadan birden bire bir sistem getirildi. Şu an tüm sektör yana yakıla para arıyor ama bulamıyor. Ben olacakları söyleyeyim ya son bir hafta kala bu sistemi erteleyecekler ya da istasyonlara ‘yükü vatandaşa yıkın’ diyecekler. Bizler ürünlerimizde fiyat artırmak zorunda kalacağız. Yani vatandaş hem kendi aracına hem de istasyonlara takılacak olan sistemin yükünü çekecek. Bu yükün karşılığında kim nasıl zengin olacak bilemiyoruz. Bu sistemlerin en kalitelisini alsanız 10 dolara (350TL) mal olur ama vatandaşa satış fiyatı 1.800 TL oluyor” diye konuştu.
Sözcü