İBB’nin altı metro ihalesini ‘ekonomik’ nedenlerle iptal etmesiyle
birlikte en az 1 milyar lira kamu zararı oluştu. BirGün’e konuşan CHP’li
Kazanoğlu, “Zarar halkın sırtına yüklendi” derken, Maden Mühendisleri
Odası’ndan Makar, “Gerekli önlemler alınmazsa tünel üstündeki yapılarda
hasar oluşabilir” ifadelerini kullandı
İstifa ettirilen Kadir Topbaş’ın ardından İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Başkanlığı’na getirilen Mevlüt Uysal tarafından iptal edilen altı metro hattı ihalesine yönelik tartışmalar sürüyor. Toplam uzunluğu 76,9 kilometre olan altı metro projesinin iptal edilmesiyle birlikte, söz konusu bölgelerde ‘çökme riskiyle’ karşı karşıya kalındı. Yurttaşlar ise çökme tehlikesi nedeniyle tedirginlik yaşıyor.
Konuya ilişkin İBB Beyazmasa’ya başvuran bir yurttaşa, ilginç bir
cevap verildi. Cevapta, “Durdurulan metro hatlarında inşaat
çalışmalarına başlanılmadığından dolayı, herhangi bir çökme riski
bulunmamaktadır” ifadeleri kullanıldı. Bunun yanı sıra Uysal’ın
‘ekonomik gerekçelerle’ iptal ettiği KaynarcaPendikTuzla,
ÜmraniyeAtaşehirGöztepe, ÇekmeköySancaktepeSultanbeyli,
KirazlıHalkalı, BaşakşehirKayaşehir ve MahmutbeyBahçeşehir metro
hatları nedeniyle en az 1 milyar liralık kamu zararı oluştu. Konuya
ilişkin İBB’nin CHP’li Meclis Üyesi Taner Kazanoğlu, TMMOB Şehir
Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Tayfun Kahraman ve TMMOB Maden
Mühendisleri Odası İstanbul Şube’den Mehmet Makar BirGün’e konuştu.
‘İhaleler neye göre iptal edildi?’
CHP’li Kazanoğlu, önceki gün metro ihaleleri nedeniyle Mevlüt Uysal ve
Kadir Topbaş hakkında suç duyurusunda bulunduklarını hatırlattı.
“1 milyar minimum zarar, hesaplansa onun çok daha üstünde çıkar” diyen
Kazanoğlu, şunları söyledi: “Kamu zararına uğrattığı için iki belediye
başkanları için dava açtık. Burada yüzde 10 tamamlanmış işler var.
İhaleler iptal edildi, peki inşaat firmalarının doğacak zararları ne
olacak? Haksız bir iptal var, neye göre iptal edildi? Diyelim ki haklı
iptal ettiler, o zaman da demek ki Kadir Topbaş büyük bir yolsuzluk
yapmış demektir. Burada bir yolsuzluk var. Bu da kendi ağızlarıyla
itiraf etmeleridir. Yaratılan zararın yükü de İstanbul halkının sırtına
yüklenmiş oldu. Meclis’te soru önergesi verdik. ‘İhaleyi neden iptal
ettiniz, gelin açıklayın’ dedik. ‘Madem usulsüzlük var, soruşturma
açtınız mı? Bu firmalara para ödediniz mi?’ bunları sorduk. Ancak
padişah rejimindeler bunlar. Yaptım, sonra da iptal ettim
anlayışındalar.”
‘Yapılarda hasar oluşur’
Maden Mühendisleri Odası İstanbul Şube’den Mehmet Makar, “Tüneller
olduğu gibi bırakılırsa yüzeydeki yapılarda hasar oluşur” dedi. Makar,
sözlerini şöyle sürdürdü: “Kazıları yapılan tünellerin betonlanarak
kapatılması ve güvenli bir hale getirilmesi lazım. 6 projede tünel kazı
çalışmalarının başlatıldığı yerler vardı. Bu bölgelerdeki tünellerde
uygun tahkimat, güçlendirme yani betonlama işlemleri yapılmazsa tünel
içinde deformasyonlar ya da göçükler yaşanabilir. Tünel içinde oluşacak
deformasyonlar ya da göçükler yüzeyde etkilere neden olacaktır. Bu da
yüzeydeki yapıların hasar görmesine sebep olacaktır. Eğer tünel kazıları
yapılmış projeler güçlendirme çalışmaları, betonlama işlemleri
yapılmadan bırakılırsa ve tünel hareketleri düzenli olarak takip
edilmezse, buralarda risk daha da artar. Tünellerin bu şekilde
bırakılmaması gerekiyor. Bu projelerin gerekli mühendislik takip işleri
ve önlemleri alınarak bekletilmesi gerekiyor.”
Şehir Plancıları Odası İstanbul Şube Başkanı Tayfun Kahraman ise
şunları söyledi: “Kentin ulaşım problemi nedeniyle talebin çok yoğun
olduğu güzergâhlarda metrolara ihtiyacımız var. Ancak bu alanların iptal
edilmesinde mali konuların haricinde başka bir neden yok. İBB’nin mali
konsantrasyonunu buraya yatırması ve bunun üstesinden gelmesi
gerekiyor.”
https://www.birgun.net/haberdetay/milyarlarcaliralikzararhalkinsirtinayuklendi199474.html