Edirne Esnaf ve Sanatkarları Odaları Birliği (ESOB) Başkanı Kemal Cingöz, “Son günlerde kurdaki düşüşün etkisiyle Edirne’ye alışverişe gelen Bulgar sayısında azalma gözlemledik. TL’deki değer kazancı gelen Bulgarların sayısında daha da azalma yaratacaktır” dedi.
“Ancak bunun zararını geçen hafta yüksek kurdan mal alan esnaf ödeyecek” diyen Cingöz, “Dolar 16 TL iken ürün alanlar oldu. Ürün kargodan gelmeden esnaf zarar etti. Esnafın elinde pahalı aldığı ürünler varken bir anda kur düştü diye indirim yapamıyor” diye konuştu.
Cingöz, “Kurdaki düşüşün fiyatlara yansıması zaman alacak. Akaryakıttaki indirimler de pompaya yansımadı. Fiyatlarda düşüşün olması için enerji giderlerinin de ucuzlaması lazım” ifadelerine yer verdi.
Öte yandan, son haftalarda gelen Bulgarların hem sayısında hem harcamalarında geçen yıla kıyasla yüzde 50’ye kadar artış olduğu bilgisini veren Cingöz, “Onlar gelip alışveriş yapıyor, bizimkiler bakıyor” diye konuştu.
Son haftalarda Türk lirasındaki tarihi erime sonrası Edirne’ye alışverişe gelen Bulgarların sayısının sadece son iki haftada ikiye, yaptıkları harcamaların ise üçe, dörde katlandığı ortaya çıktı.
Edirne Ticaret ve Sanayi Odası (ETSO) Recep Zıpkınkurt, Edirne’ye her hafta içi günlük 56 bin kişi gelirken bu sayının son iki haftada 1213 binlere çıktığını, hafta sonu ise gelen kişilerin 2022 bin kişiye ulaştığını söyledi.
Zıpkınkurt, “Edirne’ye Bulgar akını devamlı oluyor ancak döviz kurundaki son artışlarla birlikte aldıkları ürün çeşitlilikleri artmaya başladı, şimdi her şeyi alır hale geldiler. Önceden tuvalet kağıdı, deterjan, çocuk bezi almaya geliyorlardı, şimdi aklınıza gelebilecek her şeyi alıyorlar. Eskiden sadece Ulus Pazarı, Sosyete Pazarı gibi pazarlara gelirlerken, şimdi mağazaları, markaları tercih ediyorlar” diye konuştu.
Zıpkınkurt’un verdiği bilgiye göre, Edirne’deki fiyatlar Bulgarların alım gücüne göre belirleniyor, bu da vatandaşı oldukça zorluyor.
İki yıl önce yaptıkları bir ankette Bulgarların günlük harcamalarının 100 Euro civarındayken, şimdi 400500 Euro’ya çıktığını söyleyen Zıpkınkurt, “Alışverişe gelen komşuların ticaretteki payı son iki yılda yüzde 7580’lere çıktı. Önceki aylarda ve yıllarda yüzde 40 idi” ifadelerine yer verdi.