Malatya Büyükşehir Belediyesi Ocak Ayı Meclis Toplantısın'da Türkiye genelinde belediyelerin yaptıkları usulsüzlüklerin, Sayıştay'ın 2019 yılını değerlendiren 2020 raporunda ortaya konulduğunu belirten Yeşilyurt CHP İl Meclis Üyesi Günnur Tabel, Malatya Büyükşehir Belediyesi'ndeki hukuksuz işlemlerin Sayıştay raporunda yer aldığını söyledi.
Raporun incelendiğinde neresinden tutulursa elde kaldığını belirten Tabel, "Milletin kaynaklarının bu şekilde çarçur edilmesi, belediyenin bazı taşınmazlarının ihalesiz ve Sayıştay denetiminden korumalı belediye şirketleri aracılığı ile yandaşlara kiraya verilmesi, belediye kadrolarının kamuda iş bulma ve sınavsız atanma basamağı olarak kullanılması Malatya Belediyesi için utanç verici bir durumdur. Bu ve benzeri usulsüzlüklerin bundan sonra bir daha yapılmadığını ve bundan önce yapılanların sorumlularının cezasız kalmadığını görmeyi temenni ediyorum" dedi.
Sayıştay'ın 55 sayfalık “Malatya Büyükşehir Belediyesi” raporu ile ilgili konuşmasına devam eden Tabel, raporda öne çıkan usulsüzlüklerden bazılarını şöyle sıraladı:
"Büyükşehir Belediyesinin; hidroelektrik santrali, güneş enerjisi santrali, umumi tuvalet, soğuk hava deposu, kuaför, kuyumcu, fotoğrafçı, çiçekçi gibi yaklaşık 15 kalem taşınmazın işletme haklarını, sermayesinin yüzde 50'sinden fazlasına sahip olduğu kendi şirketlerine ihalesiz olarak devrettiği tespit edilmiştir. Belediye bu işyerlerini kendisi ihaleye çıkararak çok daha yüksek bedeller elde edebilecekken, belediye şirketlerine ihalesiz olarak ve düşük rakamlarla devredip kamunun kaynaklarını usulsüz kullandırmıştır.
Bu şirketler söz konusu işyerlerini düşük rakamlarla devraldıktan sonra, pazarlık usulü üçüncü şahıslara kiraya vermiştir. Örneğin, belediye tarafından yaptırılan “Kernek Hidroelektrik Santrali” 20182060 yılları arasında MOTAŞ'a devredilmiştir. Belediye, santrali kendisi işletmek yerine neden böyle bir devire ihtiyaç duymuştur?
42 Yıllık bir devir olabilir mi? Belediye maksimum 25 yıllık kira devri yapabilir. Ortada çok net bir şekilde belediye kaynaklarının önce şirketlere ve onlar aracılığı ile de yandaşlara aktarımı olduğu görülmektedir.
2. Yapılan incelemelerde özel kalem müdürlüğüne atanan bir kişinin, 10 günlük bir görev süresi sonunda bir bakanlığın memur kadrosuna nakledildiği tespit edilmiştir. Bu söz konusu atama, özel kalem müdürlüğü kadrolarının memuriyete sınavsız geçiş yolu olarak kullanıldığı değerlendirmesine yol açmıştır. Kaldı ki bu durum 2018 Sayıştay denetlemesinde de ortaya konmuş, ancak herhangi bir yaptırım uygulanmadığından olacak 2019 yılında da benzer uygulama devam ettirilmiştir.
Yüz binlerce üniversite mezunu genç işsiz bir şekilde iş bulma peşinde koşarken, KPSS'ye girip memur olma hayali kurarken, Malatya Büyükşehir Belediyesi’nin sadece 10 gün çalışan bir kişinin kamuda memur olmasını sağlaması hukuka ve vicdana sığar mı? Kimdir bu özel kalem müdürü yapılan şanslı Ak partili kişi? Bu ismin hemen bugün açıklanmasını bekliyoruz.
3. Malatya Büyükşehir Belediyesi'nin 2019 mali yılı bütçesinde yaklaşık 696 milyon ödenek öngörüldüğü, 2018 yılından herhangi bir ödenek devredilmediği ve 2019 yılında da ek ödenek verilmemesi nedeniyle 2019 yılı gider bütçesi 696 milyon olmakla beraber, gelir 501 milyonda kalınca yaklaşık 195 milyon bütçe açığı oluşmuş ve bunun da borçlanma ile karşılanacağına hükmedildiği görülmüştür.
4. Belediye tarafından 199 adet billboard, 241 adet raket ve 15 adet megalight cinsindeki çeşitli reklam alanlarının, ŞubatMart 2019'da Limited unvanına haiz bir şirkete; AğustosAralık 2019 tarihleri arasında da belediyenin bağlı ortaklığı durumundaki bir Anonim Şirkete herhangi bir ihale gerçekleştirilmeden ve sözleşme tanzim edilmeden kullandırıldığı tespit edilmiştir.
5. Belediye sınırları içerisinde faaliyet gösteren servis araçlarının, ihale yapılmaksızın, sadece ve sadece belediye ücret tarifesinde hükmedilen tahsis ücretinin alınması suretiyle ve maksimum 10 yıl olması gerekirken, belli bir süre sınırı olmaksızın çalıştırıldığı saptanmıştır"