Dünya genelinde konteyner krizi devam ediyor. Türkiye’nin ithalatında ilk sırada yer alan Çin’in Şanggay limanından Hollanda'nın Rotterdam limanına 40 ft’lik bir konteynerin taşınmasının maliyeti Kasım 2020'de 2 bin dolar civarındayken, rakam önceki gün ilk kez 10 bin doların üzerine çıktı ev 10 bin 174 doları gördü.
Söz konusu maliyette artış oranı, son bir haftada yüzde 3,1, son bir yılda yüzde 485 oldu.
Bloomberg'in aktardığı Drewry World Container Index verilerine göre, navlunda sekiz ana rotayı içeren birleşik fiyat endeksindeki artış ise son bir haftada yüzde 2, son bir yılda yüzde 293'e ulaştı.
Veriler, hem birleşik endeks hem de ŞanghayRotterdam rotasında 2011'e kadar giden verilere göre bu hafta rekor seviyeye ulaşıldı.
ENFLASYONU KÖRÜKLÜYOR
Dış ticarette taşıma maliyetlerinin artışı, dünya genelinde birçok ithal üründe fiyat artışı baskısı yaratıyor. Hammadde fiyatlarındaki sert artışlara, bir de taşıma maliyetlerindeki artışlar ekleniyor.
Bloomberg'deki haberde, konteyner fiyatlarındaki artışın nedeninin, mevcut konteyner sayısının talebi karşılamaması olduğu belirtildi.
Özellikle gelişmiş ülkelerde bireysel tüketim artarken, şirketler da stok alımına yönelmiş durumda. Arz zincirindeki sorunlar da fiyatları artırıyor.
New Jersey merkezli hazır giyim perakendecisi Burlington Stores CEO'su Michael O'Sullivan, önceki gün yaptığı açıklamada, navlun maliyetlerindeki artışın kârlılıklarını azaltacağını söyledi.
Dünya Denizcilik Konseyi Başkanı John Butler, navlundaki artışa ilişkin dört ay önce yaptığı açıklamada “Kargo hacimlerinde korkunç bir düşüşten tarihi bir yükselişe geçtik ve mevcut hacimler terminallerin verimli bir şekilde üstesinden gelebileceğinden fazla” demişti.
Butler, limanlardaki yoğunluğun ve taşımacılık şirketlerinin uzun bekleme süreleri için ekstra ücretler istemesinin de navlun bedellerini artırdığını belirtmişti.
MAERSK HİSSELERİ REKOR KIRDI
Öte yandan, uluslararası gemi taşımacılığı firmaları bu süreçte kazanan taraf. Örneğin Damimarka merkezli deniz taşımacılığı devi Maersk'in hisseleri, son bir yılda neredeyse üçe katlandı.
Pandeminin ilk dönemlerinde 20 Mart 2020'de 5 bin 394 dolara kadar gerileyen Maersk'in hisse değeri, önceki gün 17 bin 100 dolara ulaşarak rekor kırdı.
Ocak 2021'de halka arz edilen İsrailli deniz taşımacılığı şirketi Zim'in hisse değeri de 4 ayda üçe katlandı.
http://www.krttv.com.tr/ekonomi/denizcilikdevlerininhisselerirekorkirdih79066.html