Anasayfa1
24 Ağustos 2025 ( 8 izlenme )
Reklamlar

Saray'dan çözüm süreci için 'özel kanun' talebi


Cumhurbaşkanı Başdanışmanı Mehmet Uçum, yeni çözüm süreci için mevcut duruma uygun özel bir 'geçiş süreci kanunu'nun çıkarılması gerektiğini savundu.



MHP Genel Başkanı Devlet Bahçeli'nin geçen yıl ekim yerindeki çıkışı, İmralı ile gerçekleştirilen görüşmeler ve PKK'nın mayısta duyurduğu fesih kararı sonrasında süreç Meclis'te düzenlenen komisyon toplantılarını sürdürüyor.

İlk olarak 5 Ağustos'ta Milli Dayanışma, Kardeşlik ve Demokrasi Komisyonu, bu ay içinde 5 kez toplandı.

Cumhurbaşkanı Başdanışmanı  Mehmet Uçum  ise sürece özel bir kanun hazırlama çalışmasını savundu.

Sosyal medya hesabından 'Terörsüz Türkiye'ye geçiş süreci hukuku" başlıklı bir yazı yayımlayan Uçum, 2014'te 6551 sayılı Terörün Sona Erdirilmesi ve Toplumsal Bütünleşmenin Güçlendirilmesine Dair Kanun'u anımsatarak mevcut durumun farklı olduğunu kaydetti.

Uçum, 6551 sayılı Kanun'un terörizmin sona ermesinin fesih ve silah bırakmayı sağlamak amacıyla çıkarıldığını belirterek, şu anda ise devam etmenin kendini feshettiğini ve silahın yakıldığını dile getirdi.

Mevcut durumda yeni bir dehaya uymazlık süresi Uçum "Bu duruma uygun yeni bir düzenleme yapılması çok daha doğru bir yaklaşımdır. Yeni düzenlemenin ilgili kanunlarda değişiklik ve eklemeler yoluyla yapılması sürülebilir. Ancak genel kanunlar içinde özel yapmak özgürlükleri dahil hukuki tartışma çıkar. Bu nedenle mevcut duruma uygun ayrı ve özel bir 'geçiş kanunu' ileri en isabetli olur".

Uçum, 'Geçiş Süreci Kanununun Özellikleri' başlığı altında ise özel kanunun içeriği, geçerlilik süresi ve kapsamı gibi tavsiyelerini sıraladı:

Terörsüz Türkiye'ye yönelik toplumsal bütünleşme ile maddi ve şekli ceza, politika geçiş süreçlerinin özellikleri göre geliştirilmelidir. Buna göre kanuna ilişkin hukuk politikası unsurları şu şekilde sıralanabilir:

Teklik:  Tüm sorunlarla ilgili genel kanunlardan ayrı tek bir özel kanunla karşılayan, ilave norm gerekirse bu kanuna ek yaparak ilerlemek bir çok yönlü doğru bir hukuk politikasıdır.

SADECE PKK VE UNSURLARINI KAPSAMALI, SÜRELİ OLMALI

Geçicilik:  Geçiş sürecinin uygulanması ve sürecinin bitmesiyle sona eren geçici bir kanun olmalıdır.

Hususilik:  Kanun özel kanun olmalı sadece münfesih terör üretmenin aktif ve destekleyici unsurları olan özellikleri içermelidir. Bu husus norm olarak net ve tartışmaya kapalı yazılmalıdır. Anayasal özgürlük ilkesi aynı durumda olanlara aynı kurallardır. Farklı durumdaki olanlara farklı kurallar uygulanabilir. Bu nedenle münfesih terörün oluştuğunun bu farklı belirtileri gözlenmeyen alan özel bir yapma kanunu ilkesine aykırılık teşkil etmez.

Özgünlük:  Kanunun içeriği Türkiye'ye sahip çatışma çözüm modeli olan Terörsüz Türkiye hedefinin özgünlüğüne dayanmalıdır. Terörün kayıtsız, şartsız ve açıklıksız sona ermesi, demokratik alanın genişletilmesi, dar kimlik siyasetlerinin bitmesi, onun mecrada ülkesi ve toplumsal esaslı siyasetin egemen olması ve demokrasinin bu modelin ana karakteridir. Bu karaktere uygun özgün yönlerin hukuki yaklaşımı da yapılabilir.

Kapsayıcılık:  Kanun geçişte ihtiyaçlar tüm hususları içermelidir. Bu potansiyel, toplumsal ve ekonomik birleşme ve bütünleşme hukuk, ceza ve infaz hukuku ile sosyal hukuk arasında öne çıkan ana konular olur.

Mutabıklık:  Geçiş sürecinin en önemli süreçlerinden birisi de, artışların geniş veya yeterli sosyal ve siyasal mutabakatın sağlanması. Mutabakat konusunda komisyon çalışmaları önemli olanaklar sunabilir.

"ANAYASAYA AYKIRI OLMAMALI"

Uçum, özel kanunun genel politikaları hakkında ise şu şekilde dağıtıldı:

Geçiş süreci kanununa ilişkin genel ilkeler iki ilkede ifade edilebilir. İlk kanunun Anayasaya uygun olarak düzenlenmesi gerekir. Anayasaya aykırılık oluşturacak uygulamaları zorlamak sonuçsuz kalır ve geçişli zarar verir. İkinci geçiş süreci kanunu hazırlanırken Devlet, Ülke ve Millet şartlarına ve kırmızı çizgiler temel bir kriter olarak dikkate alındı.

"GEÇİŞ SÜRECİNDE GENEL TALEPLER ESAS DEĞİL"

Sonuç:  Geçiş kurallarının temel salıverilmesi, aktarımın başarıyla sağlanması için sağlanması gereken koşulların düzenlenmesidir. Geçiş sürecinin genel talepler ve haklar değil yetenekleri kisiler için iletim sağlama teknik ve pratik hukuki koşullar esastır. Geçiş süreci sona erdiğinde, kişinin mevcut hak ve bildirim sisteminin değişimi gerçekleşmektedir. Devamında ulusal demokrasiyi güçlendirecek, hak ve özgürlükleri geliştirecek kampanyaların geliri ve sağlanacak mutabakatla hayata geçecektir.

Nefes

Önerilen Videolar

Reklamlar

Bunlar da İlginizi Çekebilir

Dev şirket pılısını pırtısını topladı Türkiye'den çekiliyor Türkiye'nin Nabzı anketinde Erdoğan’a şok! Bir ayda büyük düşüş! AKP'li vekil şikâyet etti, Araplara 'pis' diyen Trabzonlu gencin başına gelmeyen kalmadı! Benzin zammını ‘Ben hep 100 liralık alıyorum’ diye savunan kafasıyla ‘harç 3 bin lira olmalı’ diyen yazar!